DRIFTSKOSTNADER
Kostnader för att äga en
bostad är mycket prisvärda i Turkiet och det är lätt att betala dessa.
Vi på Holiday Invest
hjälper våra kunder med att ordna bankkonto där el, vatten och
hemförsäkring kan dras via autogiro. Andra utgifter såsom
områdesavgift och fastighetskatt kan ni läsa nedan om hur de enkelt kan
betalas.
Vi hjälper er med all information
om hur detta går till, vårt mål är att ni enkelt sedan kan betala era räkningar och
ha koll på att de dragits via autogiro.
Vi kommer nedan att
berätta vilka utgifter som finns och hur man kan betala/kontrollera dessa.
AIDAT/ OMRÅDESAVGIFT
AIDAT/ OMRÅDESAVGIFT är
som en samfällighetsavgift, dvs alla som bor på området betalar för att området
sköts enligt bestämmelserna som ni boende har kommit överens om på årsmötet.
Alla områden har en styrelse med en revisor som går igenom och redovisar
årligen utgifter och inkomster.
Utgifterna är tex lön
till personal, kostnader för pooler, bastu, gym, hamam med mera. Kostnaden är
fördelad på antal bostäder, storleken på bostaden och utgifter för området.
Avgiften skiljer sig alltså på hur många som ska dela på utgifterna för området
och hur stora utgifter det är för skötsel av området och antal
anställda.
Nedan kan ni se vad det
kostar i ett normalstort område:
Det är viktigt att när
man flyttar in tar reda på hur denna summa ska betalas, i många fall finns ett
kontonummer där ni för över pengarna i andra fall betalas den på plats till
områdesansvarige. OBS! Denna kan ej dras via autogiro!
EL OCH
VATTENRÄKNING
El och vattenräkningen betalas
efter förbrukning, räkningen kommer till området en gång i månaden och
kostnaderna är relativt låga, detta beror mycket på att det ej tas
ut några fasta kostnader när du ej använder dem, utan du betala bara då
du förbrukar.
El och vattenräkningen
kan betalas via autogiro och detta hjälper vi er med att få i gång.
HEMFÖRSÄKRING
Givetvis förordar vi att
ni har en hemförsäkring även om detta ej är ett krav.
Vi kan hjälpa våra kunder som har Denizbank att ordna en hemförsäkring, denna kan sedan dras åringen via autogiro. Banken har kontakt med ett försäkringsbolag och tillsammans med dem gör de i ordning en hemförsäkring.
(Om ni vill ha vår hjälp säger ni till efter att ni fått TAPU/Lagfart, ni ser även till att pengarna dras från ert konto och att ni mottar dokumentet som styrker försäkringen)
För att se om försäkringen är betald och är giltig går ni in på internetbanken och kollar att summan dragits.
Kostnaden skiljer
givetvis på hur stor bostad man har, ålder på huset och våningsplan.
Priset för en hemförsäkring (via banken) är ca 3000-5000 lira per år. (1+1)
Det finns även andra sätt att försäkra sin bostad, det finns tex försäkringsagenter eller bolag som ni kan kontakta.
Kom dock ihåg att det alltid är ert ansvar att se till att de förnyas, ni kan inte lita på att andra har koll på detta.
FASTIGHETSSKATT:
Då alla bostäder i
Turkiet är äganderätter, så betalas en årlig fastighetsskatt till
staten
Lägenheter och villor
betalar 0,2% av taxeringsvärdet (alltså inte köpesumman)
Exempel: om en bostad
har ett taxeringsvärde på 1 000 000 TL så betalar man 2000 TL per år. (ca 800 kr) Pengarna betalas till kommunkontoret på orten där er bostad är belägen eller
via kommunens hemsida. https://www.alanya.bel.tr/
Fastighetsskatten betalas en eller två gånger per år, väljer man att betala två gånger så är det hälften i maj och andre hälften i november. De flesta väljer dock att göra det en gång per år, när det är på plats.